David Fincher

Efter den goda lunchen idag så bläddrade jag igenom Värmlands nöjestidning Tryck.

Fastnade på sidan 44.

 

Där inleds månadens filmtips med följande:

-Jag vet inte hur bra koll ni har på regissören David Fincher?

 

Mer koll än vad du har, tänkte jag och läste vidare.

I artikeln nämns endast två utav Finchers filmer. Tre om man räknar med "Zodiac" som artikeln handlar om.

Han har utelämnat "The Game" helt och hållet.

Vilken stor miss! För om man ska prata om hur begåvad David Fincher är så måste man ta upp hans tre filmer ifrån 90-talet.

Fingertoppkänslan och perfektionisten som Fincher besitter återspeglas i dessa tre filmer "se7en" (1995) "The Game" (1997) och "Fight Club" (1999).

I dessa filmer sitter man på helspänn hela filmen igenom och försöker klura ut svaret på gåtorna. Personligen tycker jag att David Finchers signum är slutet utav filmerna. Här sitter man och tror att man har stenkoll på läget men i sista scenerna så vänder filmen totalt. Det görs en total omvändning.

Tror inte jag är den enda som satt efter att filmen var slut och tänkte igenom filmer från början och gick igenom bit för bit när man hade resultatet i handen när man såg hans filmer för första gången.

Andra gången man ser filmen så lägger man till alla detaljer som blir så uppenbara när man vet slutet. Det är då man inser vilket geni David Fincher är.
image10image9image11


Kommentarer
Postat av: Först

Hahah ingen som har skrivt här ju

2007-06-15 @ 11:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0