Analfabet

Jag och min tjej satt och diskuterade språk och kom in på analfabeter.
Där blev vi genast oense.
Att en analfabet är en person som inte kan läsa eller skriva sitt modersmål fullt ut är vi överens om, men jag står fast vid att det inte är en diagnos man får. Utan en stämpel utav samhället så att man inte ska kategorisera  

analfabeten som ointelligent. Min tjej höll inte med. Analfabet är en person som fått diagnosen att den inte kan läsa eller skriva. Det lutar mer åt dyslexi när det gäller hennes åsikt tycker jag.
Hade analfabeten lyssnat på fröken på lektionerna så hade den kunnat läsa och skirva idag

Vi kom aldrig fram till något, men om någon analfabet kännare hittar in på sidan så kan den gärna förklara hur det ligger till. Helst av allt skulle jag vilja ha en kommentar utav en analfabet om ämnet men den kan ju inte läsa mitt inlägg. Synd


Kommentarer
Postat av: Jessica

En analfabet är en person som inte kan läsa eller skriva för att han/hon inte har fått möjligheten att lära sig läsa eller skriva. Det betyder alltså att en analfabet inte behöver ha svårigheter att lära sig läsa eller skriva.
En person som har dyslexi (en diagnos, ej prognos) har svårigheter att lära sig läsa och skriva.

2007-05-24 @ 00:48:42
Postat av: kenny

Jessica hade koll på det där!

2007-05-24 @ 17:40:14
URL: http://moonkenny.blogg.se
Postat av: Rosita

Hahaha =) Jag hade rätt älskling :P

2007-05-24 @ 18:34:07
Postat av: Minani

Jessica: sjuksköterska???
Kenny: skrämmande bra koll
Rosita: Nej du hade verkligen inte rätt!

2007-05-24 @ 19:27:15
URL: http://minani.blogg.se
Postat av: M

håller på rosita i alla lägen tryck ner den där minami han verkar inte ricktit hundra hur kan han ha en tjej som dej :)

2007-05-25 @ 14:28:44
Postat av: Jessica

nä, Jessica läser till sjuksköterska. Men man läser inte om analfabeter och dyslektiker i den utbildningen....

2007-05-25 @ 21:56:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0